فرمت فایل: ppt
تعداد اسلاید: 11 اسلاید
قابلیت ویرایش: دارد
قسمتی از متن این پاورپوینت که به صورت تصادفی انتخاب شده:
ميان نظريه كلبرگ:
و برخي ديگر از نظريه هاي رشد وجوه متشابه چيزي ديده شده است . كلبرگ همانند فرويد ، اريكسون و پياژه معتقد است كه رشد اخلاق طي مراحل از قبل برنامه ريزي شده پيش مي رود ، يعني با اتمام يك مرحله ، مرحله بعدي ، كه تلفيقي از عناصر مرحله ي قبل و تجارب جديد است ، ظاهر شود . ( اشاره به اصل اپي ژنتيك در رشد . ) افزون بر اين ، كلبرگ نيز مدعي است كه مراحل رشد جنبه همگاني يا جهان شمول دارند .
منظور اين است كه اين مراحل به صورت برنامه ريزي شده ي ژنتيكي به دنبال يكديگر ظاهر مي شوند . از آنجا كه كلبرگ به ديدگاه شناختي تمايل داشت ، معتقد بود كه رشد اخلاق و تحول شناختي رابطه اي نزديك و تنگاتنگ دارند
رشد اخلاقی کلبرگ
او برای تفکر اخلاقی سه سطح را بیان می کند:
و دو مرحله به عنوان زیر مجموعۀ هر سطح در نظر می گیرد:
.1-سطح اخلاق پیش قرار دادی
استدلال های اخلاقی کودکانی که زیر هفت سال دارند
*مرحله اول: اخلاق بر پایه تنبیه و اطاعت.
1- مراجع قدرت قوانین ثابتی را وضع کرده اندو او باید بدون پرسش اطاعت کند.
2- کودک بر پایه نتایج حاصله قضاوت می کند..
*مرحله دوم: اخلاق ابزارگونه نسبی.
کودکان قوانین را ثابت و مطلق نمی دانند.برای هر موضوعی بیش از یک جنبه وجود دارد.نسبی گرا می شوند .شخص سرانجام مطابق با نیازها و خشنودی خود تصمیم می گیردیعنی لذت گرا می شود.تفاوتی که در این مرحله با مرحله پیاژه وجود دارد به وجود یک بد گمانی غیر اخلاقی در این مرحله پی می برد.
رشد اخلاقی کلبرگ
توالی بدون تغییر
کلبرگ :مراحل رشد او به صورت توالی و بدون تغییر می باشد.
*کودکان همیشه از مراحل 1 به 2 وبه 3 میروند .
*همه کودکان به مراحل بالا دست نمی یابند.اما پیشروی مطابق ترتیب است.
*توالی بر اساس برش متقاطع است.او با کودکان مختلفی مصاحبه کردتا ببیند آیا کودکان کم سال تر نسبت به کودکان بزرگتر در مراحل پایین تری هستند.
مراحل به عنوان عمومیت فرهنگی
فرهنگ ها ارزشهای متفاوتی را پدید می آورند.اما کودکان از طریق مراحل او و به همان ترتیب در همه فرهنگ ها پیش می روند.
*درباره عوامل فرهنگی آن چه از همه مهم تر است روشی است که کودکان را تحریک می کند تا به نسبت های متفاوت از مراحل بگذرند.
*پس تجربیات فرهنگی می تواند نسبت واندازه رشد اخلاقی را تغییر دهند .این تجربیات به وسیله بر انگیختن اندیشه است نه آموزش.
اندیشه اخلاقی و رفتار اخلاقی
کولبرگ با اندیشه اخلاقی سروکار دارد نه با عمل اخلاقی اما در عین حال می گوید رابطه ای بین انها وجود دارد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.