فرمت فایل: ppt
تعداد اسلاید: 29 اسلاید
قابلیت ویرایش: دارد
انسان از راه هاي مختلف با همنوعان خود ارتباط برقرار مي کند .
يکي از مهمترين و در عين حال پيشرفته ترين روش ها استفاده از زبان و گفتار در بيان عقايد و نظرات خود است.
انسان بخاطر توانايي استفاده از زبان و نيروي فکري توانست ضمن سازگاري با محيط بر طبيعت تسلط پيدا نمايدوحيوانات و ساير پديده هاي طبيعي را به نفع خود مورد بهره برداري قرار دهد.
اگر چه انسان زبان را به عنوان وسيله اي براي رسيدن به اهداف ياد مي گيرد ، اما اين وسيله آنقدر مهم است که در بسياري از جاها خود به عنوان هدف قرار مي گيرد.
زبان در زندگي انسان و ارتباط اجتماعي بسيار مهم است و با استفاده از آن بسياري از اهداف براحتي بدست مي آيد و زندگي اجتماعي آسان مي شود.
رشد زبان و مراحل آن
-
رشد زبان در کودکان
- بحث زبان پيچيده ترين و بحث انگيزترين سؤالي است كه دربين زبان شناسان، روان شناسان وفلاسفه درباره زبان فعلاَ مطرح است :
- پيشرفت و رشد سريع زبان درکودکان چگونه قابل توجيه است ؟
- چه عامل و يا عواملي باعث رشد زبان( فراگيري زبان ) مي شود ؟
- آيا بايد به مکانيزي هاي فطري توجه شود يا عوامل و متغيرهاي سطحي ؟
- كودك چگونه زبان مادري خود را مي آموزد ؟
- آيا زبان امري يادگرفتني است مانند مهارت هايي چون شنا و رانندگي ؟
- آيا زبان ذاتي و فطري است مانند راه رفتن ؟
- همه اين سوالها و سوال هاي مشابه در نظريه هاي رشد زبان پاسخ داده مي شود دراين زمينه به طور کلي به بعضي از مهمترين نظريه هاي زبان اشاره مي نما ئيم .
- نظریه های زبان
- – نظريه هاي رشد زبان را مي توان به چهار دسته تقسيم کرد:
- 1- نظريه هاي يادگيري
- 2- نظريه هاي نهاد گرا
- 3 – نظريه هاي شناختي
- 4 -نظريه هاي تعاملي
- در نظريه هاي يادگيري به دو دسته نظريه در مورد زبان بر مي خوريم
- الف ) نظريه رفتارگرائي
ب) نظريه يادگيري اجتماعي
- الف)نظریه رفتارگرایی از دیدگاه اسکینر
اسکينر که نظريه يادگيري شرطي فعال را عنوان کرده است در مورد زبان همانند ساير واکنش ها ي رفتاري معتقد است که زبان براثر همبستگي بين محرک و پاسخ و تقويت پاسخ هاي صحيح آموخته مي شود.
-
فطری نگری از دیدگاه چامسکی
نوام چامسکي (1959) زبان شناس، نظريه فطري نگري را مطرح کرد که به موجب آن، مهارت زبان حيرت انگيز کودکان خردسال را به صورتي که در ساختار مغز انسان حک شده است در نظرمي گيرد.
چامسکي با تمرکز روي دستورزبان، اظهار داشت که قواعد ساختار جمله به قدري پيچيده هستند که حتي کودکان خردسالي که از لحاظ شناختي خبره هستند نمي توانند آنها را مستقيما ياد بگيرند يا کشف کنند.
- براساس نظريه رشد شناختي پياژه ، رشد شناختي فراگيري زبان را هدايت مي كند . و تا زماني كه تواناييهاي مهم شناختي مانند مفهوم پايداري شيمي بروز نكند اكتساب زبان شروع نمي شود.
- اصول يادگيري تكلم
- 1- آمادگي بدني
2- آمادگي ذهني
- 3- سرمشق يا الگوي خوب براي تقليد
- 4- فرصتهاي تمرين
- 5- انگيزش
رشد زبان و مراحل آن
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.