فرمت فایل: ppt
تعداد اسلاید: 53 اسلاید
قابلیت ویرایش: دارد
تصویری از خود فایل رو میتونید مشاهده کنید.
قسمتی از متن این پاورپوینت که به صورت تصادفی انتخاب شده:
تئوری حسابداری 2
دکتر ساسانی و همکاران
فصل شانزدهم
چارچوب بارل و مورگان (1979): از جمله معتبرترین، پرکاربردترین چارچوبهای مفهومی برای طبقه بندی تحقیقات حسابداری که تنها بردو پیش فرض ماهیت جامعه و ماهیت علم استوار است و چهار پارادایم برای علوم اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است:
پارادیمهای تحقیق در حسابداری
روش شناسی تحقیقات حسابداری ماهیت علم
بارل و مورگان: علم ماهیتا می تواند عینی یا ذهنی باشد.
üماهیت عینی: حوزه تحقیق درعلوم اجتماعی تنها به واقعیت ها و مشاهدات دقیق متمرکز خواهدبود. مفروضات هستی شناسی
üماهیت ذهنی: تمرکز علوم اجتماعی بر نمادها و نشانه ها
طبقه بندی بر اساس مفروضات هستی شناسی:
üماهیت عینی در قالب رئالیسم (ماده گرایی): جهان ماهیتی مستقل از انسان داشته و مرکب از ساختارهای واقعی، حقیقی و قابل لمس می باشد.
üماهیت ذهنی در قالب ایده آلیسم: جهان اجتماعی چیزی جز مفاهیم حاصل از ذهن انسان نیست.
تئوری نمایندگی
vتئوری نمایندگی در نتیجه جدایی مالکیت و مدیریت
vمطالعات مبتنی بر این تئوری میتوانند قیاسی یا استقرایی بوده و نمونه ویژه ای از تحقیقات رفتاری باشند.
فروض بنیادین تئورین نمایندگی:
vعمل افراد در جهت حداکثر کردن منافع شخصی شان است که ممکن است در تضاد با منافع شرکت باشد
vشرکت محل تقاطع روابط قراردادی بسیاری است که میان مدیریت، مالکان، اعتباردهندگان و دولت وجود دارد.
پارادایم سودمندی در تصمیم-مدل تصمیم
تئوری
1.تئوریهایی که به طور خاص به مدلهای تصمیم در تصمیمات تجاری مربوط است مانند تعیین سطح بهینه سفارشات، برنامه ریزی خطی و بودجه بندی سرمایه ای
2.تئوریهایی که به رخدادهای اقتصادی خاص مربوط میشوند نظیر پیش بینی ورشکستگی، رتبه بندی اوراق بهادار و تحصیل و ادغام.
پارادایم سودمندی در تصمیم-تصمیم گیرندگان-رفتار بازار
تئوری
بنیان اصلی این پارادایم بر فرضیه بازار کارا: بازار نسبت به تغییر در روش های حسابداری که فاقد پیامد نقدی باشند واکنشی نشان نمی دهد (فرضیه بی اثر)
روش ها و ابزارها
1.مدل بازار
2.مدل تخمین بتا
3.روش مطالعه رویدادی
4.مدل ارزش گذاری اولسون
5.مدل ارزش گذاری ترازنامه بر اساس سطح قیمتها
6.محتوای اطلاعاتی مدلهای مربوط به سود حسابداری
7.مدلهای مربوط به ارتباط میان بازده و عایدات
پارادایم اقتصاد اطلاعات
تئوری
منشأ این پارادایم مبتنی بر تئوری تصمیم آماری و تئوری انتخاب اقتصادی می باشد. در این الگو مفروضات اقتصاد کلاسیک از جمله رفتار منطقی و انتخاب منطقی تصمیم گیرنده، بعنوان یک پیش فرض استفاده میشود.
پارادیمهای تحقیق در حسابداری
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.